Varukorg
Varukorg
Din varukorg är tom

Köpvillkor

  1. Allmänt
  2. Bekräftelse
  3. Betalningsvillkor
  4. Leveransvillkor
  5. Avbeställning
  6. Ångerrätt
  7. Returhantering
  8. Återbetalning
  9. Reklamation
  10. Presentkort
  11. Personuppgifter
  12. Force Majeure
  13. Kontaktuppgifter

1. Allmänt

För att handla i vår webshop på www.onska.se måste du vara över 18 år. Vi förmedlar aldrig dina personuppgifter vidare.

Vi levererar endast inom Sverige.

Sortimentet kan variera från butik till butik. Det vill säga att produkterna i vår webshop inte finns per automatik i våra fysiska butiker. Vissa av våra priser är webunika och kan skilja sig från butik.

Alla våra priser är inklusive gällande svensk moms.

Vi reserverar oss för eventuella prisändringar samt tryck och skrivfel, och förbehåller oss rätten att korrigera felet i efterhand. Konsumenten har rätt att reklamera om fel föreligger. Önska reserverar sig för slutförsäljning. Vi kan inte garantera att de produktbilder vi visar, alltid stämmer överens i färgnyans med den verkliga varan, då inställningarna på bildskärmen är av betydelse.

Produkter märkta med ”sista chansen” har utgått ur ordinarie sortiment, men kan finnas kvar i lager och levereras i mån av tillgång. Produkter märkta med ”Limited Edition” finns i begränsad upplaga och levereras även de i mån av tillgång.

2. Bekräftelse

Vid mottagen order skickas automatiskt en orderbekräftelse till din registrerade e-postadress, där även aktuella köpvillkor bifogas. Du godkänner våra köpvillkor samtidigt som du skickar iväg din order och ett bindande avtal uppstår. Om något i din orderbekräftelse inte stämmer eller om du inte fått någon bekräftelse kontakta Önska. 

3. Betalningsvillkor

Hos www.onska.se betalar du via Klarna Checkout. Se Klarnas villkor här. Klarna Checkout innehar SSL-certifikat och uppfyller kraven för de så kallade Payment Card Industry Data Security Standards (PCI DSS). Din faktura kommer från Klarna via e-post, eller med post om du valt det. I dagsläget kan du inte betala med presentkort i vår webshop, utan dessa kan enbart lösas in i någon av våra fysiska butiker. Du kan välja mellan följande betalningssätt:

  • Klarna Faktura
  • Klarna Konto
  • Kortbetalning
  • Direktbetalning via din Internetbank
3:1 Klarna Faktura

Vid fakturabetalning överförs din skuld till Klarna AB. Betalningsvillkor är 14 dagar. Det tillkommer ingen kostnad för Klarna faktura. En påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29 kr och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60 kr i påminnelseavgift. Det tillkommer även en dröjsmålsränta på 24% plus gällande referensränta. Sker ingen betalning kan fordran komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma. Du måste vara över 18 år och ha en folkbokföringsadress i Sverige för att få handla på faktura. Om du som kund inte uppfyller Klarna ABs krav, kommer du få välja ett annat betalningsalternativ. En kreditprövning görs vid köptillfället, vilket i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får en kopia på kreditupplysningen per post. Weborder med fakturabetalning kan endast skickas till den adress där man är folkbokförd.

3:2 Klarna Konto/delbetalning

Tillsammans med Klarna AB erbjuder vi dig möjlighet att delbetala i din egen takt eller betala ett fast belopp per månad. Din skuld överförs till Klarna AB. En kreditprövning görs vid köptillfället, vilket i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får en kopia på kreditupplysningen per post. Om Klarna finner att du inte har tillräckligt betalningsutrymme för att fullfölja betalningsåtagandet förbehåller sig Klarna rätten att neka din ansökan om delbetalning.

Vid val av konto, betala i din egen takt, betalar du valfri summa per månad. Betala från 50 kr/månad, minsta beloppet är beroende av totalbeloppet på din order. Uppläggningsavgift är 0 kr. Du kan när du vill betala in hela beloppet. Det tillkommer en administrativ avgift på 29 kr/månad. Vid ett köp om 10 000 kr är uppläggningsavgiften 0 kr. Den rörliga årsräntan är 19,9 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22% och kreditköpspriset är 11 458 kr. Antalet delbetalninger är 12 styck och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

Fast avbetalning innebär att du delar upp din betalning på 6, 12 eller 24 månader. Vid fast delbetalning beräknas räntekostnaden på det totala återstående beloppet. Det tillkommer en administrativ avgift på 29 kr/mån. Uppläggningsavgiften varierar med vald återbetalningsperiod.

3:3 Kortbetalning

Du kan välja att betala med kort utställda av VISA eller Mastercard. När beställningen görs reserveras beloppet på ditt konto, inga pengar dras förrän varorna har skickats.

3:4 Direktbetalning

Vi erbjuder säker direktbetalning via din Internetbank, för dig som är kund hos SEB, Handelsbanken, Swedbank och Nordea. Vid betalning slussas du automatiskt vidare till din bank. 

4. Leveransvillkor

Vi levererar alla paket med DHL SERVICE POINT. De har i dagsläget ca 1300 utlämningsställen. Hemleverans kan ej väljas, utan leverans sker till ombud. DHL utgår från postnumret som du anger vid beställning. Du får en avisering antingen via sms eller via e-post när godset ankommit till utlämningsstället. Vill du hämta hos ett speciellt ombud, skriv detta i meddelanderutan när du lägger din order.  Du har 14 dagar på dig att hämta ut ditt paket när det ankommit till utlämningsstället. Vi levererar endast inom Sverige.

4:1 Leveranstid

Normal leveranstid är 3-5 vardagar. En order på produkter märkta med ”sista chansen” eller ”Limited Edition” kan ha längre leveranstid och levereras i mån av tillgång.

Om Önska inte kan leverera inom avtalad tid, informeras konsumenten så fort som möjligt om anledning till försening och avtalar ny leveranstid. Givetvis kommer vi att göra allt vi kan för att leverera din beställning så snabbt som möjligt. Du som kund har dock rätt att häva köpet utan kostnad vid omfattande leveransförsening. 

4:2 Fraktkostnad

Fraktkostnad vid leverans med DHL är 99 kr. Vid order över 500 kr är det fraktfritt. Väljer du att hämta ditt paket i valfri Önskabutik är frakten 49 kr vid köp under 500 kr och vid köp över 500 kr är det fraktfritt. Vid köp av presentkort tillkommer alltid en avgift på 77 kr. Presentkort skickas som rekommenderat brev via Posten.

4:3 Annan leveransadress

Vill du att paketet ska skickas till en annan adress än din egen, anger du detta vid beställning. Vid annan leveransadress kan inte Klarna Faktura eller Klarna Konto väljas som betalningssätt.

4:4 Hämta varor i butik

Du kan välja att hämta din leverans i någon av våra Önskabutiker. Vi meddelar via e-post när leveransen finns att hämta i den valda butiken. Vid uthämtning ska ordernummer uppges samt giltig legitimation uppvisas.

4:5 Outlöst försändelse

Försändelser som inte hämtats ut från DHL:s utlämningsställe inom 14 dagar returneras till Önska. Presentkort som skickas som rekommenderat brev med posten returneras även det efter 14 dagar till Önska, om det inte blivit uthämtat. Dessa returer ses inte som utnyttjande utav ångerrätten, detta gäller även för beställda varor som efter 14 dagar inte hämtats ut i butik. För paket och brev som inte lösts ut och inte avbeställts debiteras en avgift på 259 kr för att täcka Önskas omkostnader.

4:6 Transportskada

Eventuell fraktskada vid leveranstillfället anmäles till Önska, via telefon eller e-post. Vid kontakt ska du uppge ordernummer. Upptäcks skadan på det yttre emballaget redan vid utlämningen är det även viktigt att du påpekar detta till utlämningsstället. Be ombudet göra en notering på skadan alternativt att du inte vill ta emot paketet på grund av skadan. Fotografera alltid synliga transportskador. Reklamation utav transportskada ska göras inom skälig tid. Om en reklamation lämnas inom 2 månader från det att köparen märkt ett fel anses reklamationen alltid lämnad i skälig tid.

5. Avbeställning

Om du önskar att avbeställa en lagd order ska detta ske så snart som möjligt till Önska, via telefon eller e-post. Vid kontakt ska du uppge ordernummer. Har din order redan hunnit bli expedierad får du returnera paketet till oss. Det är du som kund som står för returfrakten. Om du inte hämtar ut din beställning, debiteras du för att täcka våra kostnader. Se Outlöst försändelse. Om du efter att ha hämtat ut ditt paket, ångrar ditt köp gäller ordinarie villkor för ångerrätt.

6. Ångerrätt

Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (2005:59) gäller för dig som konsument när du köper något på distans. Om du inte är nöjd med din beställning, har du ångerrätt i 14 dagar från det att du tar emot varan. Du ska då inom ångerfristen skicka ett meddelande om detta till Önska. Du kan även välja att fylla i och skicka in konsumentverkets ångerblankett som du hittar här. Du har rätt att utan kostnad öppna förpackningen för att kontrollera att och hur varan fungerar inom rimliga gränser, varan får inte användas ovårdat. Om produkten som returneras har hanterats i större utsträckning än vad som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper och funktion förbehåller sig Önska rätten att göra ett ekonomiskt avdrag motsvarande produktens beskaffenhet och värdeminskning. Vill du utnyttja ångerrätten, står du själv för kostnaden för returfrakt. Se Returhantering och Återbetalning för vidare information.

6.1 Undantag

Ångerrätt gäller ej för outlösta paket och rekommenderade brev. Ångerrätten gäller ej för köp av gratulationskort med personligt meddelande.

7. Returhantering

Vid ångerrätt står du som kund för returfrakten tillbaka till Önska. Returen ska utan oskäligt dröjsmål skickas tillbaka till oss inom 14 dagar från det datum vi mottog din önskan om att utnyttja ångerrätten. Varan som returneras ska vara i oförändrat skick och i originalförpackning.

7:1 Returhantering via Önskas webshop

Efter kontakt med Önskas Supportkontor, skickas en returfraktsedel till dig enligt överenskommelse antingen via post eller via e-post. Kostnaden för returen dras från det belopp vi återbetalar eller faktureras om mellanskillnaden inte täcker kostnaden. Kostnaden för returfrakten är 99 kr. Du ansvarar för att produkten är tillräckligt emballerad under transporten tillbaka till Önska. Eventuell skada som kan uppstå under transporten tillbaka till Önska ersätts inte. Returen är inte godkänd förrän vi kontrollerat varan. Returer som skickas mot postförskott löses ej ut. 

7:2 Returhantering via valfri Önskabutik

För att returnera det du köpt via vår webshop i valfri Önskabutik, ska du styrka ditt köp med inköpskvitto från Klarna. Vid detta val tillkommer ingen kostnad för din retur. Returen hanteras på samma sätt som om köpet hade genomförts i någon utav Önskas butiker. Varan ska vara i oförändrat skick och i originalförpackning.

8. Återbetalning 

När en retur har skickats tillbaka till Önska och är godkänd, återbetalas pengarna på samma sätt som betalningen skett, allra senast 14 dagar efter att vi mottagit ditt meddelande. Vi skickar en bekräftelse på detta via e-post. För full återbetalning ska varan kunna säljas om ny, det vill säga att varan och dess originalförpackning ska återlämnas i väsentligt oförändrat skick. Om du valt fakturabetalning kommer fakturan att makuleras eller delkrediteras. I det fall fakturan riskerar löpa ut, bör du betala denna och vi krediterar då beloppet efter att returen blivit godkänd. Har du valt direktbetalning eller kortbetalning kommer Klarna återföra dina pengar inom några bankdagar från det att vi godkänt ärendet.

När det gäller returer som returneras i valfri Önskabutik, gäller butikens regler kring öppet köp och bytesrätt. 

9. Reklamation

Om du fått en defekt eller felexpedierad vara ber vi dig inom skälig tid, kontakta kontakt@onska.se. Beskriv felet så utförligt som möjligt, gärna tillsammans med bild. Uppge alltid ordernumret vid kontakt.

Kontrollera alltid att varan är felfri vid mottagandet. Reklamationsrätten omfattar ursprungliga fel. Önska förbehåller sig rätten att i första hand avhjälpa felet, i andra hand omleverans av vara och i sista hand återköp. Vid godkänd reklamation står vi för frakten. Som konsument omfattas du av konsumentköplagen, vilket innebär att du har reklamationsrätt under 3 år. Köparen ska alltid lämna en reklamation inom skälig tid efter det att felet upptäcks. Om en reklamation lämnas inom 2 månader från det att köparen märkt ett fel anses reklamationen alltid lämnad i skälig tid. Om det blir ett återköp, återbetalas summan för köpet inklusive eventuella frakt- och omkostnader på samma sätt som betalning skett, allra senast 14 dagar från mottagen retur. Om du valt fakturabetalning kommer fakturan att makuleras eller delkrediteras. I det fall fakturan riskerar löpa ut, bör du betala denna och vi krediterar då beloppet efter att returen blivit godkänd. Har du valt direktbetalning eller kortbetalning kommer Klarna återföra dina pengar inom några bankdagar från det att vi godkänt ärendet.

9:1 Tvist

Önska följer Allmänna reklamationsnämndens, ARN och European Commision Online Dispute Resultions (ODR) rekommendationer vid eventuell tvist.

Allmänna reklamationsnämnden
Box 174
10123 Stockholm
08-508 860 00

ODR

10. Presentkort

Önskas presentkort är giltiga i 5 år från inköpsdatum och kan lösas in i alla Önskas fysiska butiker. Presentkort kan inte användas som betalningsmedel i vår webshop. Presentkort kan inte lösas in mot pengar. Om inte hela beloppet utnyttjas på en gång fås ett tillgodokvitto på resterande belopp. Presentkort är en värdehandling och bör förvaras säkert. Önska ansvarar inte för borttappat eller stulet presentkort. Vid köp av presentkort i vår webshop tillkommer en avgift på 77 kr. 

11. Personuppgifter

Enligt lag måste vi be dig samtycka till att vi behandlar uppgifter om dig. Detta samtycke ger du vid köp. De uppgifter som registreras vid beställning är adress, e-postadress och telefonnummer. Dessa uppgifter använder vi för att fullfölja våra åtaganden mot dig som kund. Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i personuppgiftslagen (PUL). Vi förmedlar aldrig dessa uppgifter vidare till tredje part. Enligt PUL har du rätt att på begäran få ta del utav de personuppgifter som finns registrerade om dig. Om de är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta har du rätt att begära att uppgifterna rättas eller raderas. Kontakta då Önska via e-post eller telefon.

12. Force Majeure

Vid händelse av krig, krigsliknande händelse, inbördeskrig, revolution (viva), uppror, myndighetsåtgärd, strejk, lockout, blockad, naturkatastrof eller liknande händelser, kommer Önska att kunna tillämpa sig av force majeure. Det betyder att detta avtal inte behöver fullgöras till viss eller full del. Om detta inträffar kommer vi att försöka underrätta kunden om detta.

Kontaktuppgifter

Önska Supportkontor

Flygfältsgatan 16 A

423 37 Torslanda

Telefon:            031-25 19 50

E-post:              kontakt@onska.se

                          reklamation@onska.se

Org. Nr:           556301-8067

 

Senast uppdaterat 2017-04-18